Chcesz przenieść sklep na nową platformę, ale nie wiesz jak to zrobić? Wszystkiego dowiesz się z e-booka "Migracja sklepu" Pobierz teraz

Blog

26.11.2020
#HowTo

#HowTo: Jak sprzedawać karty podarunkowe w sklepie internetowym? Kompletny przewodnik

#HowTo: Jak sprzedawać karty podarunkowe w sklepie internetowym? Kompletny przewodnik

Karty podarunkowe to zawsze trafiony prezent. W tradycyjnym punkcie sprzedaży wystawienie gift card to kilka chwil. Ale jak zrobić to w sklepie internetowym, aby było to jasne dla klienta, proste w obsłudze i dodatkowo efektowne? Przygotowaliśmy poradnik krok po kroku dla funkcji Bony w naszym systemie AtomStore.

 

#HowTo to cykl, w którym w przystępny sposób pokazujemy, jak wykorzystać możliwości systemu AtomStore w prowadzeniu e-biznesu. W każdym wpisie znajdziesz instrukcję krok po kroku, dobre praktyki i przykłady.
 
Z tego przewodnika dowiesz się:

 

Co to jest bon płatniczy/karta podarunkowa?

System AtomStore traktuje bon płatniczy (kartę podarunkową) jako formę płatności w sklepie internetowym. Karta/bon nie działa jak klasyczny kupon rabatowy - nie obniża wartości zamówienia, tylko pozwala za niego zapłacić. Karta podarunkowa wygenerowana z systemu może zostać wykorzystana przez osobę, która za nią zapłaciła, ale również podarowana osobie trzeciej, na prezent :)

 

Kwestie księgowe a karta podarunkowa - co warto wiedzieć?

Sprzedaż karty podarunkowej a podatek VAT to kwestia, którą rozwiązaliśmy w naszym systemie zgodnie z przepisami podatkowymi. W 2019 r. znowelizowano ustawę o VAT, w której pojawiła się definicja bonu.

 

Bon to instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji.*

Przepisy wyróżniają dwa rodzaje bonów: bony jednego oraz różnego przeznaczenia, których główną różnicą jest to, czy VAT jest znany lub nie w momencie emisji bonu.

  • bon jednego przeznaczenia – bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu, np. bon na miesięczny karnet na basen o wartości 150 zł. W przypadku bonu jednego przeznaczenia VAT jest znany w momencie emisji bonu;
  • bon różnego przeznaczenia to bon inny, niż bon jednego przeznaczenia, czyli taki, którego VAT nie jest znany w momencie emisji bonu, np. karta podarunkowa na zakupy o wartości 200 zł dowolnych towarów we wszystkich sklepach galerii handlowej. [źródło]

     

    Transakcja podlegająca VAT, w przypadku stosowania bonów różnego przeznaczenia, ma miejsce w momencie faktycznego dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi, a wcześniejsza sprzedaż bonu nie podlega opodatkowaniu. Dla poszczególnych transakcji należy wówczas stosować właściwe dla nich przepisy o powstawaniu obowiązku podatkowego.*

     

    Zgodnie z przepisami już sama emisja bonu (rozumiana jako pierwsze wprowadzenie go do obrotu) jednego przeznaczenia będzie traktowana jak dostawa towarów lub świadczenie usług, co wiąże się z koniecznością naliczenia i zapłaty należnego podatku VAT (niezależnie od tego, czy zostanie on zrealizowany). W przypadku kart podarunkowych różnego przeznaczenia w momencie opłacenia i otrzymania bonu ze sklepu wpłata nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dopiero w momencie zakupu towaru (realizacji bonu) w sklepie, należy spełnić obowiązek podatkowy. W efekcie system AtomStore może ukryć sprzedaż karty podarunkowej na fakturze, a w momencie realizacji bonu na dokumencie sprzedaży pojawia się informacja o sposobie płatności przez bon.

     

    Opcja nieuwzględniania zakupionego bonu na fakturze sprzedażowej można włączyć w Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Sprzedaż i ceny → Fakturowanie → Bony - pomijaj wartość bonu.

    Jak włączyć kartę podarunkową w swoim sklepie internetowym na AtomStore?

    1. Włącz moduł bony. W tym celu przejdź do Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Sprzedaż i ceny → Bony płatnicze → Włącz. Następnie ustaw status, jaki ma przyjmować zamówienie w całości opłacone przez bon np. Opłacone czy W trakcie realizacji. Włączenie tego modułu spowoduje włączenie w koszyku możliwości ich użycia.

     

    2. Przejdź do zakładki Marketing i promocje → Bony → Dodaj bon, gdzie możesz dodać karty podarunkowe.

     

    3. Podaj nazwę swojej karty podarunkowej, jej wartość oraz czas ważności kodu (w dniach). Czas ważności karty będzie liczył się od momentu zakupienia jej przez użytkownika.

     

    4. Wgraj plik graficzny, który będziesz mógł następnie wydrukować bezpośrednio z systemu z indywidualnym kodem, który będzie koniecznych dla klienta do realizacji późniejszych zakupów.

     

    Plik musi być w formacie JPG lub PNG oraz w docelowym rozmiarze pliku PDF.

    5. W opcji Lokalizacja kodu możesz zaznaczyć za pomocą myszki obszar, na którym ma zostać wygenerowany indywidualny lub ustalony przez Ciebie ręcznie kod bonu. Poniżej w okienku Styl możesz określić w jakim kolorze, rozmiarze, a nawet fontem ma być nadrukowany kod. Użyj prostego CSS np. font-weight: bold; font-size: 90px; color: #000000; font-family: ‘lato’; Pamiętaj o pojedynczych cudzysłowach oraz średnikach.

     

    Zaznacz obszar, na którym system AtomStore ma wygenerować informacje dla klienta konieczne do realizacji bonu

     

    6. Powtórz zabieg dla opcji Lokalizacja terminu ważności. Możesz wskazać inne style.

     

    7. Wskaż Produkty do sprzedaży bonu, czyli produkty, po zakupie których klient otrzyma kod bonu. O tym, jak stworzyć taki produkt piszemy poniżej. Jeżeli nie masz jeszcze utworzonych takich produktów sklepie możesz zapisać pracę.

     

     

    8. Wybierz, jak mają generować się kody bonu. System może to zrobić na trzy sposoby:

    • automatycznie przy zakupie bonu - przy wysyłce wiadomości o bonie system wygeneruje indywidualny kod dla kupującego;
    • automatycznie - natychmiast - system wygeneruje określoną przez użytkownika ilość kodów, które będzie można wydrukować i wykorzystywać na przykład na kartach fizycznych itp.;
    • ręcznie - system wykorzysta kody podane przez użytkownika, należy je oddzielić określonym separatorem.

     

    9. Kolejnym etapem jest stworzenie produktu w sklepie, który będzie odpowiadał stworzonej właśnie karcie podarunkowej.

     

    Jak dodać produkt powiązany z bonem (kartą podarunkową)?

    1. Przejdź do Katalogu produktów. Zdecyduj, czy karty podarunkowe mają być dostępne w ramach obowiązujących już kategorii w sklepie czy chcesz stworzyć nową kategorię (podkategorię) dla bonów. Pamiętaj, że przypisanie produktu do kategorii jest obowiązkowe, aby był on widoczny w sklepie.

     

    2. Jeżeli chcesz, możesz utworzyć kategorię np. “Karty produktowe”, która może być aktywna, ale ukryta w menu (na froncie sklepu) (por. ramka).

     

    Jak ukryć kategorię z menu strony bez ukrywania produktów? Bardzo prosto! Wystarczy, że w edycji wybranej kategorii (Katalog → Kategorie → Edycja) zaznaczysz polecenie “Kategoria aktywna” na TAK, a “Kategoria widoczna” na NIE.

    3. Przejdź do Katalog → Produkty i dodaj nowy produkt, który będzie powiązany z bonem podarunkowym. Dodaj go jak standardowy produkt w Twoim sklepie. Zalecamy ustawić produkt z bardzo dużym stanem magazynowym.

     

     

    4. Następnie powiąż produkt z wybranym bonem płatniczym. W zakładce Informacje ogólne przejdź do pola Bon płatniczy i wybierz z listy istniejący bon, który zostanie wysłany do klienta po realizacji zamówienia.

     

     

    5. Zapisz nowy produkt. Dla każdego bonu płatniczego powinieneś stworzyć odpowiadający mu produkt.

     

    PROTIP: Możesz ograniczyć formy płatności i dostawy dla kart podarunkowych np. wymusić płatność online czy dostawę elektroniczną. Aby dodać wyjątki przejdź do ustawień form dostaw i form płatności w edycji wybranej kategorii (ustawienia będą dotyczyć całej kategorii) lub w wybranego produktu w zakładce Dostawa i płatności. Zobacz, jak wygląda sprzedaż kart podarunkowych na Zalando (wyłączona opcja płatności za pobraniem) czy w Media Markt (dostawa elektroniczna):

     

     

    Proces posprzedażowy - jak wygląda księgowanie i realizacja bonu?

    1. W momencie opłacenia przez klienta karty podarunkowej, system może wysłać do klienta  automatycznie wiadomość e-mail z wygenerowaną kartą podarunkową. W tym celu należy przypisać flagę gratyfikacji do wybranego status zamówienia (Ustawienia → Statusy zamówień), np. tego, który odpowiada opłaceniu zamówienia. W poniższym przykładzie jest to status Zrealizowany.

     

     

    Aby bon podarunkowy wysłał się automatycznie do klienta po opłaceniu zamówienia, konieczne jest, aby przy odpowiednim statusie zamówienia, zaznaczyć flagę "Gratyfikacje". 

     

    2. Po zmianie w systemie statusu zamówienia na status z gratyfikacją, zostanie wysłana wiadomość e-mail z informacją o bonie podarunkowym oraz e-kartą w załączniku. Wygląd i treść wiadomości możesz zmienić w Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Maile systemowe → Wysłanie bonu płatniczego.

     

    3. Stwórz szablon wiadomości. Możesz użyć następujących dedykowanym bonom znaczników:

    • #nazwa_bonu# - nazwa wprowadzona w ustawieniach bonu
    • #wartosc_bonu# - kwota bonu ustalona w ustawieniach bonu
    • #termin_waznosci# - data ważności bonu, ten znacznik możesz wprowadzić następująco:
      IF_TERMIN
      Termin ważności bonu: #termin_waznosci#.
      ENDIF_TERMIN
    • #kod_bonu# - wygenerowany przez system unikalny kod do wpisania podczas zamówienia

     

    Przykładowa wiadomość z informacją o wysyłce bonu podarunkowego z systemu AtomStore
    Wygenerowana karta podarunkowa z indywidualnym kodem i terminem ważności do wykorzystania w sklepie

     

    4. Po kliknięciu w opcję wystawienia faktury VAT do zamówienia, zgodnie z przepisami podatkowymi pozycja zakupu bonu płatniczego nie powinna się wyświetlać. Aby włączyć tę opcję należy przejść do Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Sprzedaż i ceny → Fakturowanie → Bony - pomijaj wartość bonu i zaznaczyć opcję TAK.

     

    Realizacja bonu podczas zamówienia dla administratora sklepu

    1. Aby Klient mógł zrealizować bon, wystarczy w koszyku zaznaczyć opcję Mam bon płatniczy i podać kod z bonu.

     

    Przykład koszyka z aktywnym modułem bonów płatniczych u naszego klienta FemiStories.com

     

    Obecnie nie ma możliwości wykorzystania części kwoty z bonu podarunkowego. Niewykorzystane środki przy zakupie przepadają. Możesz włączyć ustawienie, które będzie wymuszało wykorzystanie pełnej kwoty z bonu, aby zrealizować zamówienie. 

    2. W momencie zrealizowania zakupu bonem, zamówienie automatycznie otrzymuje wybrany w ustawieniach wcześniej status (w naszym przypadku jest to Zrealizowany) oraz wyświetlana jest informacja o formie płatności.

     

  • Informacja o sposobie płatności w przypadku płatności bonem podarunkowym wyświetlana jest również w podglądzie zamówienia, na wydruku oraz na fakturze.

     

    3. W przypadku opłacenia zamówienia bonem podarunkowym (częściowo) i inną formą płatności, informacje te będą wyświetlane w systemie na podglądzie zamówienia, wydruku i fakturze.

     

    Jak prezentować karty produktowe w sklepie?

    1. Przygotuj różne nominały karty podarunkowej, nawet na kwotę 50 pln.

     

    2. Zadbaj o ich ładny wygląd - to bardzo popularny prezent! Zaoferuj wysyłkę fizycznej karty podarunkowej ze swojego sklepu (Poniżej piszemy, gdzie możesz sprawdzić kod bonu).

     

    3. Przygotuj ciekawy opis produktu oraz instrukcję “Jak skorzystać z karty podarunkowej w sklepie?”

     

    4. Rekomenduj pozostałe karty podarunkowe w sekcji Polecane produkty.

     

    Poza tym, możesz wykorzystać inne narzędzia marketingowe oferowane w AtomStore do prezentacji kart podarunkowych w sklepie.

     

    Dodaj kategorię do menu na stronie

    Stwórz kategorię (lub podkategorię) “Karty podarunkowe” w sklepie i dodają ją do drzewa kategorii, aby łatwo było do nich trafić. Dodaj opis kategorii w sklepie.

     

    FemiStories wyróżniło kategorię kart podarunkowych dodatkowym obrazkiem :)

     

    Przygotuj landing page

    Dzięki wbudowanemu narzędziu landing page (Marketing i promocje → Landing page) szybko stworzysz stronę z kompleksowym opisem zalet kart podarunkowych dla klientów. Opublikuj na nim informacje o zaletach i zasadach sprzedaży i wykorzystania bonów podarunkowych. Dodaj FAQ do strony z najczęściej zadawanymi pytaniami. Na stronie możesz wstawić konkretne produkty (lub listę dynamiczną) ze wszystkimi voucherami w sklepie. Takie landing page będzie też idealnym miejscem, na którym możesz kierować ruch z reklam.

     

    Stwórz FAQ

    Wykorzystaj kolejne nasze wbudowane narzędzie FAQ (CMS → FAQ) i przygotuj listę najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi o karty podarunkowe. Nowa funkcja kategorii FAQ pozwoli Ci uporządkować ten element w sklepie. Dodaj pytanie, wybierz kategorię i przygotuj odpowiedź - tylko tyle!

     

     

    FAQ możesz dodać automatycznie w kilku miejscach na stronie sklepu m.in. na stworzonym wcześniej landing page lub stronie statycznej. Wystarczy, że użyjesz znacznika FAQ i wstawisz w wybranymi miejscu kategorię FAQ (lub wybrane pytanie).

     

     

    Stwórz stronę statyczną

    Podobnie jak w przypadku landing page, możesz stworzyć stronę statyczną (CMS → Strony statyczne) z opisem kart prezentowych, sekcją FAQ oraz produkty z listy dynamicznej. Zaletą strony statycznej jest fakt, że możesz dodać ją do stopki górnej lub dolnej w sklepie (sekcje). Na pewno warto to zrobić, aby skrócić ścieżkę klienta do zakupu vouchera.

     

    Newsletter powitalny i standardowe

    Informację o możliwości zakupu kart podarunkowych możesz wysłać w standardowym newsletterze (Newsletter → Stwórz nowy) w ramach kampanii email marketingowej.

     

    Jeżeli masz już karty podarunkowe w sklepie i chciałbyś, aby dowiedział się o nich każdy nowy subskrybent, wykorzystaj funkcję Informacje dla subskrybentów (Marketing i promocja → Automation → Informacje dla subskrybentów). Stwórz gotową wiadomość graficzną, poinformuj swoich klientów o możliwości zakupu bonów podarunkowych i skieruj ich na landing page lub bezpośrednio do kategorii w sklepie z voucherami. Informacja będzie wysyłała się automatycznie, więc pracę musisz wykonać tylko raz :)

     

    Raporty dla bonów podarunkowych w systemie

    W systemie udostępniamy funkcje raportów dla bonów płatniczych. Można je znaleźć w Marketing i promocje → Bony, a następnie wybierając jeden w wybranych bonów i polecenie:

    • zestawienie sprzedaży bonu
    • zestawienie wykorzystania bonu

     

     

    Raporty obejmują takie informacje jak:

    • data wystawienia bonu (data wygenerowania)
    • data realizacji (data wykorzystania)
    • data ważności bonu
    • kod bonu
    • wartość opłacona bonem i informacja o pozostałej kwocie do opłaty
    • ID zamówienia z bonem oraz zamówienia z wykorzystaniem danego bonu
    • ilość prób użycia bonu
    • wartość bonu

     

    Raporty sprzedaży i wykorzystania bonów można wygenerować do pliku XLS. Ostatnia ikona służy do pobierania wygenerowanych kodów przez system w zależności od ustawienia opcji “Wygeneruj kody bonu”.

     

    Zobacz, jak sprzedaż kart podarunkowych prowadzą e-sklepy na systemie AtomStore:


Autor: Diana Drobniak

AtomStore to platforma e-commerce klasy premium. Tworzymy dedykowane sklepy internetowe oraz systemy B2B. Oferujemy kompleksowe wdrożenia od A do Z, sklepy mobilne w technologii responsive web design, integracje z programami Comarch Optima, XL, WF-Mag, Subiekt.
Wspólnie rozwiązujemy problemy polskiego e-handlu!

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • iab